Hvis din henvendelse til borgerrådgiveren drejer sig om et vanskeligt samarbejde med kommunen, så kan borgerrådgiveren i første omgang hjælpe ved at lytte og snakke med dig om din oplevelse af samarbejdet med Hjørring Kommune. Ud fra vores samtale finder vi sammen frem til, hvad næste skridt bliver.
Borgerrådgiveren kan hjælpe dig med at forstå det kommunale system og det fagsprog, som af og til bliver brugt i sagsbehandlingen. Borgerrådgiveren kan også lytte til dig og dine ønsker for den sag du har med kommunen og måske give dig nogle nye input til, hvad du kan gøre for et bedre samarbejde i fremtiden.
Når borgerrådgiveren har hørt din version af sagen, vil hun i nogle tilfælde, selvfølgelig kun efter aftale med dig, tage kontakt til forvaltningen og bede om deres version af sagen. Nogle gange vil borgerrådgiveren drøfte dine oplevelser af sagen med kommunens medarbejdere og andre gange kan der laves et møde mellem dig, borgerrådgiveren og kommunens medarbejdere, hvis der er behov for det.
Overordnet er formålet med borgerrådgiveren at styrke samarbejde og dialog mellem Hjørring Kommune og kommunens borgere og virksomheder.
Borgerrådgiveren skal bruge erfaringerne fra samtalerne med borgerne til at hjælpe til, at sagsbehandlingen i kommunen bliver endnu bedre.
Borgerrådgiveren i Hjørring Kommune er uddannet jurist og kan på den baggrund hjælpe dig med at forstå et brev eller en afgørelse fra kommunen, hvis du selv er i tvivl om hvordan det skal forstås.
Hvis du ønsker at lave en klage over en afgørelse, som du har fået, så kan borgerrådgiveren hjælpe dig med at få klagen skrevet og fortælle dig, hvor den skal sendes hen.
Hvis du vil lave en klage over den måde din sag er blevet behandlet på, så kan borgerrådgiveren også hjælpe dig med at lave den og få den sendt det rigtige sted hen.